Hem » Nyheter » Evenemangsstöd förlängs och kan sökas via e-tjänst
Publicerat 17 mars 2022 i kategorin Artiklar
Evenemangsstöd förlängs och kan sökas via e-tjänst
Ett av de stöd regeringen erbjudit företag under pandemin är evenemangstöd. Stödet kan sökas av arrangörer och underleverantörer som tvingas ställa in eller väsentligt begränsa sina evenemang på grund av pandemirestriktioner.
Att arrangera evenemang har varit svårt under pandemin och därför har ett särskilt stöd införts. Stödet kan sökas av arrangörer som tidigare har genomfört, eller brukar arrangera, liknande evenemang. För att omfattas av stödet krävs att företaget har gjort allt för att undvika att behöva ställa in evenemanget, eller för att minimera i vilken utsträckning evenemanget behöver begränsas, till exempel byta plats, göra om ståplatser till sittplatser eller liknande. Evenemanget ska även ha varit planerat i verksamheten och rikta sig till minst 250 deltagare. Orsaken till att evenemanget ställs in ska vara restriktioner som gäller vid den tidpunkt arrangören beslutar att ställa in eller begränsa evenemanget. Eller restriktioner som gäller vid tidpunkten för evenemangets genomförande.
En förutsättning för att kunna få stödet är att företaget är godkänt för F-skatt när ansökan om evenemangsstöd prövas. Stödet kan ansökas av en enskild näringsidkare, firmatecknare, behörig företrädare eller ett så kallat evenemangsstödsombud. Skatteverket handlägger evenemangsstöd och e-tjänsten för ansökan öppnade den 8 mars. Företag har då möjlighet att ansöka fram till och med den 16 maj. Stödet uppgår till 17,5 miljoner kronor för evenemang som skulle ha ägt rum under perioden 1 juni – 31 december 2021. Stödet är utformat för att täcka 70 procent av de kostnader som inte har täckts av intäkter eller andra stöd.
Stödets maxbelopp höjdes efter årsskiftet. Under delar av 2022 kommer företag kunna få evenemangsstöd till ett maxbelopp på 22,5 miljoner kronor. Regelverket säger företag kan få stöd för evenemang under perioden 1 januari – 30 juni 2022 och då uppgår stödet till 90 procent av de kostnader som inte har täckts av intäkter eller andra stöd.
För evenemang som planeras och utförs under 2022 finns möjligheten att söka stödet direkt, eller begära ett förhandsbesked. Förhandsbeskedet innebär att företaget kan få en preliminär uppskattning om hur mycket stöd som kan utges. Om Skatteverket meddelar ett positivt förhandsbesked förlängs möjligheten att lämna in ansökan om evenemangsstöd till och med den 31 augusti 2022 i stället för senast den 16 maj 2022.
Publicerat 9 april 2025
Undvik kvarskatt nästa år
Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt! Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?
Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!
Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra
När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …
Läs mer
Publicerat 9 april 2025
Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem
Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …
Läs mer
Publicerat 11 mars 2025
Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja
EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …
Läs mer
Publicerat 11 mars 2025
Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025
Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …
Läs mer
Publicerat 11 mars 2025
Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag
Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …
Läs mer
Publicerat 11 mars 2025
Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?
Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …
Läs mer
Publicerat 12 februari 2025
Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre
Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …
Läs mer
Gå till startsidan