Publicerat 3 september 2021 i kategorin Artiklar

Korttidsarbete – nya förutsättningar

Från den 29 mars gäller den nya lagen för korttidsarbete och samtidigt öppnas Tillväxtverket e-tjänsten för ansökan. Stöd för korttidsarbete kan sökas från december till juni, totalt sju månader.

Tillväxtverket har öppnat tjänsten för ansökan om stöd för korttidsarbete. Stödet är möjligt att söka för alla företag som uppfyller villkoren, även de som enligt ordinarie regler skulle ha fått invänta en karenstid. En förutsättning för att kunna få stöd är att de grundläggande villkoren gällande företagets ekonomiska status uppfylls. I jämförelse med föregående års villkor är det en del förändringar. Så sent som den 24 mars beslutade Riksdagen att möjliggöra högre stödnivå hela stödperioden ut. Från att vara olika förutsättningar för olika kalendermånader gäller nu samma nivåer för arbetstidsminskning, löneminskning och subventionsgrad med undantag för om stöd söks för 1 december 2020- 11 januari 2021. Skillnaden för denna period jämfört med övriga månader är nivån på 80% i arbetstidsminskning som inte då inte är möjlig. De finns nivåer därmed motsvarande procentuell minskning av arbetstiden 20, 40, 60 för samtliga månader och 80 för alla utom december 2020.

Stödet för korttidsarbete under 2021 förutsätter att det finns nya avtal, även om företaget har fått korttidsstöd under 2020. När företaget söker stöd från december till maj måste det finnas stöd i avtal för den period man söker för, både bakåt och framåt i tiden. Den lagändring som kom den 24 mars medför möjlighet till längre avtalsperioder eftersom förutsättningarna blir desamma för samtliga månader, med undantag som nämns ovan. De som redan har avtal för korttidsarbete och haft arbetstidsminskning kan justera stödnivån genom att ersätta befintliga avtal genom retroaktiva avtal som ersätter befintliga. Det går även att flytta timmar mellan kalendermånaderna. Om företaget vill söka mer stöd så ska inte en komplettering göras, utan mer justeringar av stöd söks i samband med avstämningen. I avstämningen går det att som längst söka retroaktivt från mars månad.

I samband med ansökan krävs att avtalen som reglerar korttidsarbetet bifogas, för större företag även ett revisorsyttrande. För att ansökan ska handläggas så fort som möjligt är det viktigt att den är komplett från början. Justeringar och kompletteringar av ansökan medför fördröjning, och att till exempel säkerställa kontaktuppgifter underlättar hanteringen. Det gäller att ansökan endast omfattar ansökan om stöd för personer som var anställda i jämförelsemånaden och som har betalats regelbunden lön till. Undantaget kan vara de som har haft en giltig frånvaro, exempelvis föräldralediga. För de personerna kan det behövas styrkande såsom tidrapporter som visar på anställning med giltig frånvaro. Det är väldigt viktigt att dokumentera förutsättningar och beslut som fattas gällande korttidsarbete.

Från den 1 juli kommer avstämning av stödet att göras. Det är en skillnad mot det tidigare stödet som krävde avstämning var tredje månad. En viktig kontroll att göra i samband med avstämning är att ansökan verkligen är signerad, så lägg in det på checklistan redan nu.

Publicerat 9 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt!  Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2025

Deklarationstidpunkter för aktiebolag under 2025

Dags att fokusera på när aktiebolag ska lämna in inkomstdeklarationen och betala kvarskatt 2025. Inlämning av deklarationen  För aktiebolag kan inlämningstidpunkten för inkomstdeklarationen vara lite mer komplicerad än för privatpersoner. Aktiebolag kan lämna in inkomstdeklarationen vid fyra tillfällen under året. Vilken tidpunkt som aktiebolaget ska lämna in sin …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 11 mars 2025

Dags att planera semesterdagarna – har du koll på vad som gäller?

Den 31 marsmarkerar semesterårsskiftet för många företag. Det innebär att du som arbetsgivare måste hantera både intjänade och sparade semesterdagar på rätt sätt. Här får du koll på vad som gäller och vilka åtgärder du behöver vidta innan deadline? Innan den 31 mars måste arbetsgivaren se till att de semesterdagar som inte går att spara tas ut i ledighet. Det är endast …

Läs mer

Publicerat 12 februari 2025

Småföretagarna går med vinst – men rådgivning kan lyfta dem ännu högre

Trots utmanande tider visar en ny rapport från Företagarförbundet att 76 procent av Sveriges småföretagare har gått med vinst de senaste tre åren. Men många brottas fortfarande med att känna sig trygga i att verksamheten följer rådande lagar och regler – särskilt skatteregler som ofta upplevs som svåra att förstå. Undersökningen lyfter också fram redovisningskonsulternas …

Läs mer

Gå till startsidan